Hodnocení grantových programů pro firmy působící ve VVI

Nová zpráva Cvičení vzájemného učení (Mutual Learning Exercise)

Cvičení vzájemného učení (Mutual Learning Exercise - MLE), působící v rámci Policy Support Facility (PSF) programu Horizon 2020, vydalo dokument hodnotící grantové programy pro firmy činné ve výzkumu a vývoji. Zpráva Evaluation of Business R&D Grant Schemes: behavioural change, mixed-method approaches and big data se zaměřuje se na tři inovace v hodnocení podpůrných programů, a to

  • přidanou hodnotu z pohledu behaviorálních změn a měření a chápání toho, jak se mění chování firem v oblasti výzkumu, vývoje a inovací v reakci na politická opatření – politici a hodnotitelé musí explicitně určit, JAK by podpůrný program měl ovlivnit a jak skutečně ovlivňuje chování ve firmách, a to dočasně i trvale. Jde o to, jaké změny v chování lze připisovat politickým zásahům
  • nový pokrok v přístupech kombinovaných metod včetně ekonometrie, využívání kontrolních skupin a kvalitativních metod a v hodnocení dopadu podpůrných opatření pro firmy – kombinované metody jsou účinné při zavádění perspektivy změny chování. Zahrnují různé typy technik, například ekonometrické nástroje, které mohou vysvětlit časovou prodlevu mezi politickým zásahem a změnami chování. Kvalitativní metody jako případové studie zase vhodně doplňují kvantitativní údaje v tom, proč, jak a kdy firmy mní své chování v oblasti VVI v důsledku jednoho či více politických zásahů
  • příležitosti a výzvy související s daty velkého objemu v politických hodnoceních včetně propojování dat – například soubory dat o příjemcích vytvořené pro jeden grantový program mohou být propojeny se soubory dat pro jiné programy i se soukromými, např. komerčními soubory dat. Lze tak monitorovat více individuálních rysů firem a tak lépe zhodnotit dopady podpory na určité druhy firem. Dalším příkladem využití je vytěžování textů ze závěrečných zpráv a stránek všech příjemců se soustředěním se na ekonomický a společenský dopad.

Tyto tři inovace jsou komplementární a mohou pomoci řešit problémy při evaluaci.

Zpráva zahrnuje údaje o politice dvanácti zemí – Rakouska, Belgie, Chorvatska, Francie, Německa, Litvy, Norska, Slovinska, Španělska, Švédska, Turecka a Velké Británie. Uvádí přehled evaluačních metodik: průzkumy, interview, revise dokumentů, pozorování, tematické skupiny a případové studie. Metodologické problémy při hodnocení do velké míry připomínají problémy hodnocení jiných typů podpůrných program pro firmy. V mnoha případech firmy čerpají prostředky z více programů. Proto se MLE věnuje také hodnocení pobídek, voucherových programů, kolaborativních programů ve vývoji a investicích, klusterové politice atd. Evaluační studie se zaměřují na několik témat: opožděné dopady, vychýlené/zkosené dopady, nedostatek údajů, nízkou pozorovatelnost a nestabilitu firem. Vzhledem k uvedeným problémům se hodnotitelé snaží průběžně zlepšovat svůj pohled, metody i přístup ke sběru dat. Jde o proces, který započal před několika desetiletími a stále se vyvíjí a základě pokroku v inovační teorii, nástrojů sběru dat, jejich analýzy atd.

Účastníci cvičení vzájemného učení představili případy nedávno provedených hodnocení a zdůraznili současné i plánované aktivity směřující ke zlepšení podpůrných schémat ve výzkumu, vývoji a inovacích:

  • propojování dat, tj. kombinaci úředních a statistických údajů
  • měření změn chování na úrovni inovačních systémů
  • hodnocení kombinace politik, např. toho, jak jsou určité programy podpory relevantní pro ty které fáze během inovační cesty firem
  • potvrzení různorodosti firem při vytváření a hodnocení podpůrných programů a kombinace politik
  • budování evaluačního společenství včetně průběžného rozvoje dovedností.

Cvičení vzájemného učení (MLE) je jedním ze tří nástrojů Policy Support Facility, vytvořeného Evropskou komisí pro program Horizon 2020 s cílem poskytnout členským státům a státům přidruženým praktickou podporu při vytváření, implementaci a evaluaci reforem na podporu kvality investic, politiky a systému výzkumu, vývoje a inovací.


 

Zdroj: EK - RIO