Vysoké školy vyzývají k podpoře společenských a humanitních věd v 9. RP

Univerzity požadují více výzkumných příležitostí ve společenských vědách

Jedenáct univerzit iniciovalo počátkem února výzvu týkající se společenských a humanitních věd v 9. rámcovém programu pro vědu a výzkum. Společná výzva adresovaná Evropské unii chce prosadit vytvoření více výzkumných příležitostí pro společenské a humanitní vědy v průběhu příštího rámcového programu a také posílit již existující mechanismy, které těmto oborům umožňují plnohodnotnou účast v programu Horizon 2020. Výzvu zveřejnila univerzita v Ghentu, která je spolu s univerzitami v Glasgow a Groningenu členem Cechu evropských výzkumných univerzit. Evropské instituce jsou zde nabádány k tomu, aby se zástupci společenských věd mohli dalšího výzkumu účastnit. Zdůrazňuje se, že evropské ani celosvětové problémy nelze řešit bez intenzivního výzkumu na poli humanitních věd, jež nám pomáhají chápat změny a vypořádávat se s nimi. Zástupci vysokých škol také připomínají, že Evropa ve společenských a humanitních vědách vyniká v celosvětovém měřítku a že do výzkumné základny je třeba investovat.

Ve výzvě je zdůrazněna potřeba kombinovat cílený, tematický přístup se začleňujícím přístupem, to znamená posílení interdisciplinárního výzkumu, kde vedoucí roli mají společenské a humanitní vědy, a také je zde snaha zvýšit špičkové přínosy těchto věd ve výzvách a misích řízených spíše obory technologickými, matematickými a inženýrskými.

Výzva doporučuje zaměřit se na pět zásadních úkolů:

  • Vytvořit Platformu společenských a humanitních věd, jakousi obdobu Evropské technologické platformy (ETP), díky níž by se mohla zkonsolidovat spolupráce v oboru a vytvořit způsob, jak by tyto obory mohly přinést svůj vklad do tvorby dokumentů vymezujících působnost výzkumu, pracovních programů, společenských výzev a misí. Platforma by také usnadnila hledání hodnotitelů.
  • Podporu mezioborové spolupráce lze zvýšit nabádáním vědců k tomu, aby se zabývali otázkou, jak při práci na návrzích projektů brát v úvahu akademické a společenské dopady
  • Je třeba uznat, že všechny obory zásadním způsobem přispívají k cíli, jímž je inkluzivní a prosperující Evropa
  • Investovat do příležitostí pro špičkový výzkum a inovační příležitosti pro společenské a humanitní vědy
  • Cílem má být rozpočet, v němž by 10% bylo vyčleněno na společenské a humanitní vědy.